افتتاح بیش از ۲ هزار پروژه محرومیت‌زدایی به ارزش ۵۵۶ میلیارد ریال در مشهد افزایش تمرکز و کاهش استرس دانش آموزان با چند ترکیب جادویی | گیاهان دارویی را جایگزین قرص‌های شیمیایی کنید سرخی آژیر بر سفره سبز هفت‌سین کشف ۲۵۲ خودرو در طرح سراسری کشف خودروهای مسروقه صدور هشدار سطح زرد هواشناسی کشور در پی پیش‌بینی فعالیت سامانه بارشی (۵ مهر ۱۴۰۴) آیا پیاده‌روی برای جبران عوارض سبک زندگی کم‌تحرک کافی است؟ تأکید وزیر بهداشت بر اهمیت آمادگی دارو و لجستیک متناسب با تروما و بحران معوقات حقوق فروردین ماه ۱۴۰۴ برخی از بازنشستگان تأمین اجتماعی هنوز پرداخت نشده است علت صدا دادن مفاصل هنگام حرکت چیست؟ | چه زمانی نگران شویم؟ سلاخی هویت در مسلخ تورم بهره‌برداری از فاز جدید پروژه‌های محرومیت‌زدایی سپاه در مشهد | ۱۵ هزار سبد لوازم‌التحریر میان دانش‌آموزان کم‌برخوردار مشهد توزیع شد + فیلم پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (شنبه، ۵ مهر ۱۴۰۴) | تداوم روند افزایش دما تا روز سه‌شنبه درباره بیماری هاری و راه‌های پیشگیری از مرگ انسانی ناشی از آن | یک گاز تا مرگ تمرکز وزارت آموزش و پرورش بر احیای المپیادهای ورزشی مدارس در سال تحصیلی جدید درباره روان‌درمانی با هوش مصنوعی و آسیب‌هایش | نسخه‌پیچی معیوب با هوش مصنوعی چرا در پاییز باید آبرسانی کنیم؟ | راهکار‌های هیدراته‌ماندن در فصل سوم سال سبزوار، کم‌بارش‌ترین شهرستان خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دسترس عموم قرار گرفت (۵ مهر ۱۴۰۴) اهدای اعضای جوان مرگ مغزی در مشهد به ۶ بیمار زندگی دوباره بخشید (۵ مهر ۱۴۰۴) معاون وزیر علوم: همه دانشجویان تعلیق شده به دانشگاه برگشتند | مشکلات احتمالی از طریق سازمان امور دانشجویی پیگیر شود متهم متواری پس از یک سال بازداشت شد | مخفی شدن دزد چاق در کولر آبی! دادستان تهران هشدار داد: برخورد سخت با انتشار اخبار کذب و برهم‌زننده امنیت روانی جامعه درمورد مکانیسم ماشه اجرای ۱۱۲ برنامه به مناسبت هفته گردشگری در خراسان رضوی عوارض خطرناک بیماری باکتریایی که شبیه سرماخوردگی است از حرم تا کوهسنگی، مشهد نقطه تلاقی زیارت و گردشگری | گزارشی از وضعیت صنعت توریسم در مشهدالرضا(ع) دستگیری یک متخلف محیط زیست در تایباد | خسارت ۱۰۰ میلیون ریالی به محیط زیست خراسان رضوی ناشی از نگهداری اجزای حیوانات خانم‌های باردار نیازی به «غذای دو نفره» ندارند صدور حکم حبس و اعدام برای اعضای شبکه چهار نفره موساد
سرخط خبرها

نارضایتی بیماران از ویزیت آزاد و زیر بار نرفتن برخی پزشکان برای نوشتن نسخه الکترونیک | پزشک راضی، بیمار ناراضی

  • کد خبر: ۳۴۷۱۰۹
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۹
نارضایتی بیماران از ویزیت آزاد و زیر بار نرفتن برخی پزشکان برای نوشتن نسخه الکترونیک | پزشک راضی، بیمار ناراضی
داستان دریافت ویزیت آزاد برخی پزشکان از بیمار، تازگی ندارد. بیماران از زیر بار نرفتن برخی پزشکان برای نوشتن نسخه الکترونیک و دریافت هزینه ویزیت آزاد گلایه مندند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ داستان دریافت ویزیت آزاد برخی پزشکان از بیمار، تازگی ندارد. به خصوص پزشکانی که طبق تعهد و قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی پذیرفته‌اند که براساس تعرفه‌های مصوب بیمه‌ای از بیمار یا همان بیمه شده هزینه ویزیت دریافت کنند، اما گاهی تعدادی از پزشکان به گواه و گفته شهروندان، خواسته یا ناخواسته تن به دستورالعمل‌ها و ضوابط بیمه نمی‌دهند و هزینه‌های ویزیت کامل را از بیمار دریافت می‌کنند و نسخه کاغذی آزاد به دست بیمار می‌دهند.

در این میان نبود اینترنت، قطعی سامانه بیمه یا نبود برق نیز سبب می‌شود پزشک نسخه آزاد به دست بیمار دهد. در تمام این موارد بیمار ناگزیر می‌شود برای اینکه سریع‌تر دردش را چاره و درمان کند به هزینه‌های آزاد تن دهد. شاهد مثال این ادعا گفته‌های شهروندانی با ذکر جزئیات، بیان نام پزشک، نوع تخصص و حتی آدرس مطب است.

همین که هست!

موسی زند یکی از این شهروندانی است که می‌گوید دخترش از سه ماه قبل از پزشک متخصص گوارش با هزار و یک مکافات نوبت گرفته، اما هنگام پرداخت ویزیت حسابی غافل گیر شده است.

او مسئله را این طور توضیح می‌دهد: ویزیت آزاد آن هم وقتی که بیمه تأمین اجتماعی داری، معنایی ندارد. وقتی این موضوع را محترمانه به منشی مطب گفتم این طور پاسخم را داد: اگر نمی‌خواهید نوبت رزرو شده زیاد داریم، نوبت شما را با فرد دیگری جایگزین کنم؟

شهروند دیگری دغدغه خودش را این طور مطرح می‌کند: دخترم سه ماه قبل برای من از یک پزشک حاذق نوبت گرفت و گفت این پزشک با هیچ بیمه‌ای همکاری نمی‌کند به همین دلیل دخترم ویزیت را آزاد حساب کرده است. چرا پزشکان حاذق شهر حاضر نیستند با بیمه‌ها قرارداد ببندند؟

شهروند دیگری نیز پیامکی با این مضمون فرستاده است: بعد از کلی انتظار برای نوبت دکتر، منشی گفت که سامانه قطع است و باید آزاد حساب کند.

شیوه‌های نوین و الکترونیکی دست وپاگیر است

ماجرای محمود وکیل زاده با شهروند قبلی، توفیر دارد. او به پزشک متخصص عفونی مراجعه کرده است. پزشکی که مردم برای گرفتن نوبت از او باید از صبح زود به محل مطبش مراجعه کنند تا روی برگه چسبانده شده در محل مطب نام خود را بنویسند.

پزشک حاذقی که به گفته این شهروند، هیچ نوع قراردادی با بیمه ندارد و نمی‌خواهد داشته باشد. وکیل زاده می‌گوید: این پزشک، انسان شریفی است، اما زیر بار الکترونیکی شدن نسخه و بیمه و... نمی‌رود و به تمام و کمال هزینه ویزیت را دریافت می‌کند.

این بیمار در ادامه می‌افزاید: به خاطر حُسن خلق این پزشک بنام مشهدی به خودم جسارت دادم و این پرسش را از پزشک پرسیدم که چرا با بیمه قرارداد نمی‌بندید؟ او خندید و گفت: دیگر سن و سالی از ما گذشته و این فرایند‌ها زمان بر و دست و پاگیر است. برگه ویزیت پرداخت‌شده را به بیمار می‌دهم که خودش برود و وجه پرداختی اش را از سازمان بیمه بگیرد.

به پولتان می‌رسید!

بانوی جوان که برای درمان بیماری اش، نزد پزشک متخصص زنان رفته نیز از مشاهداتش در مطب خانم دکتر به شهرآرا می‌گوید: زندگی‌ها سخت شده و باید بیشتر هوای همدیگر را داشته باشیم. گاهی برخی پزشکان حال بیمار را درک نمی‌کنند. برای ویزیت و سونوگرافی که خود پزشک در مطب انجام داده و فقط پنج دقیقه زمان گذاشته است یک میلیون تومان هزینه از کارتم کشیدند. همه بیماران تقریبا پرداختی هایشان همین قدر بود و بعد اینکه این رقم از حسابشان کم می‌شد با هم پچ پچ کنان اظهار گلایه و ناراحتی می‌کردند.

جلو رفتم و از خانم منشی پرسیدم: بیمه هستم. فکر نمی‌کنید این رقم زیاد است؟

پاسخم را این طور می‌دهد: برگه می‌دهیم بروید از بیمه وجهتان را پس بگیرید.

ثبت شکایت‌ها در سامانه‌های ۱۹۰ و ۱۴۲۰

اینکه چرا برخی پزشکان زیربار نوشتن نسخه الکترونیکی نمی‌روند و ویزیت آزاد از بیمار دریافت می‌کنند پرسشی است که بهزاد خلیل زاده، معاون خرید راهبردی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان خراسان رضوی به آن در حضور رئیس بازرسی این سازمان پاسخ می‌دهد.

خلیل زاده می‌گوید: قانونی الزام آور که همه پزشکان را اعم از استانی یا کشوری ملزم به عقد قرارداد با بیمه و سازمان‌های بیمه گر کند، وجود ندارد. تأکید داریم که اگر پزشکی درخواست قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی داشته باشد، بلافاصله این سازمان طبق ضوابط با او قرارداد منعقد می‌کند.

به گفته معاون خرید راهبردی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان خراسان رضوی بیشتر پزشکان و مراکز درمانی در سطح استان طرف قرارداد این سازمان هستند و بیمه شده می‌تواند طبق تعرفه از خدمات آن استفاده کند.

خلیل زاده در این زمینه آماری هم ارائه می‌دهد: بیش از ۴ هزارو ۹۰۰ پزشک و مرکز طرف قرارداد ما به بیماران خدمت رسانی دارند.

او با اشاره به اینکه تعرفه‌های خدماتی هم دقیقا طبق آنچه که در شورای عالی بیمه مصوب شده است از بیمار دریافت می‌شود، ابراز می‌کند: چنانچه بیمه شده‌ای از این خدمات محروم شود و از او به طور کامل به بهانه قطع اینترنت یا قطعی سامانه و... ویزیت آزاد دریافت شود و نسخه اش هم تمام و کمال آزاد باشد حتما بیمار می‌تواند مورد را با ذکر دقیق جزئیات و مستندات به سامانه‌های ۱۹۰ و ۱۴۲۰ اطلاع دهد و ما هم از آن به سادگی نمی‌گذریم و پیگیر ماجرا می‌شویم.

معاون خرید راهبردی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان خراسان رضوی با بیان اینکه برای اینکه حقی از بیمار و پزشک و حتی سازمان ضایع نشود، برای ارزیابی این موارد کمیته‌ای تشکیل می‌شود، می‌گوید: در مراحل نخست با محرز شدن تخلف، تذکر جدی داده می‌شود و در مراحل بعدی چنانچه تخلف تکرار شود برخورد‌ها جدی‌تر خواهد بود و حتی تعلیق همکاری پیش می‌رود.

خلیل زاده همچنین می‌افزاید: دریافت ویزیت آزاد و... به بهانه قطعی سامانه بیمه تأمین اجتماعی پذیرفته نیست، اما اینکه ممکن است با قطعی برق یا اینترنت ضعیف رو به رو باشیم، انکارناپذیر است.

معاون خرید راهبردی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان خراسان رضوی به این مسئله نیز می‌پردازد: به داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک اجازه داده شد تا نسخه کاغذی را تا سقف ۲۰ درصد بپذیرند تا برای بیماران مشکلی پیش نیاید.

همراهی در ۱۲ روز بحرانی

او توضیحاتی هم درباره مدیریت بحران دوازده روز جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی ارائه می‌دهد: در این مدت برای اینکه همراهی بیشتری با بیماران شود، این ۲۰ درصد نسخه‌های کاغذی را به صددرصد افزایش دادیم و فیلتر‌های نظارتی زمان بر را حذف کردیم. حتی این موضوع را به همه مراکز و پزشکان طرف قرارداد ابلاغ کردیم تا بیماران سریع‌تر به دوا و درمان برسند و نگرانی از این بابت نداشته باشند. از سوی دیگر سازمان تأمین اجتماعی نیز در این شرایط سخت و بحرانی، با کارفرمایان حداکثر مساعدت را داشت و مطالبات مراکز طرف قرارداد را نیز پرداخت.

خلیل زاده همین طور بر این مسئله تأکید دارد: علاوه بر گزارش‌های مردمی درباره عملکرد پزشکان و مراکز طرف قرارداد، بازرسان ما پایش‌های ادواری گاه و بیگاه و سرزده از این افراد و مراکز طرف قرارداد دارند تا با خدمات رسانی بهتر به شهروندان، افزایش رضایتمندی ایجاد شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->